23948sdkhjf

INTERMAT: Dynapac känner rytmen även på asfalt

Efter fem års utvecklingsarbete presenterar nu Dynapac Seismic även för asfaltvältar, ett system man hävdar ska underlätta hela processen och spara både tid och pengar.

Paris. För fyra år sedan tog Dynapac fram Seismic för jordpackning, ett system som går ut på att optimera packningen genom att hitta och använda den naturliga frekvens som finns i marken. Tanken är att arbeta med snarare än mot marken, och kunna lägga in exakt rätt mängd energi vid rätt tidpunkt.

Jobbet skulle därmed inte bara bli bättre och snabbare gjort, bränsleförbrukningen skulle dessutom minska.

Nu kommer företagets nästa steg – seismic för asfaltvältar. Enligt Dynapac har systemet utvecklats under fem års tid, nu ska det dock vara komplett och det ska därför visas upp på årets Intermat.

Först ut med systemet blir företagets vältar i storleken 7-9 ton, framöver ska även större vältar kunna förses med Seismic, berättar Jean-Remy Chasse, chef för Dynapac Frankrike.

Det har varit lite krångligare att få till systemet för asfalt, inte minst för att man måste skilja på frekvensen från jorden och den från asfalten, förklarar han.

– Vi har lägre frekvens i början och högre i slutet.

Enligt Dynapac finns det flera fördelar med systemet, förutom en bättre produkt och lägre bränsleförbrukning utlovas mindre vibrationer och buller.

– Nu går 90-95 procent av energin ner i backen, säger Jean-Remy Chasse.

7-9 tonsmodellerna har dessutom fått en ny hytt, inspirerad av den som finns för de större maskinerna på 10-13 ton.

– Maskinen har också fått en 360-graders ”pedestrian detection”.

Dynapac kommer också att visa upp en rad andra maskiner, bland dem ett gäng batterimaskiner, till exempel en vält på 1,5 ton. Företaget har också en batteridriven läggare som just nu testas i Frankrike.

– Den väger tolv ton, har en arbetsbredd på 1,8-4,1 meter och kan arbeta 5-7 timmar, säger Jean-Remy Chasse.

Han beskriver läggaren som en stadsmaskin som kan laddas med en vanlig ”bilplugg”. Med standardladdaren på 22 kW kan maskinen laddas fullt på sex timmar, med superladdaren på 80 kW laddas den på 40 minuter, förklarar han.

Batteriläggaren har redan sålts i Norge och Nederländerna.

– Vi har den i serieproduktion men det blir inte mer än 4-5 maskiner per år, vi ser det som ett bra första steg när det gäller batterimaskiner.

”Dynapac fyller 90 2024; företaget startades 1934 i Stockholm, då med fokus på betong. Jubileet ska firas, något som också kommer att uppmärksammas i mässmontern.

Intermat arrangeras den 24-27 april i Paris.

Artikeln är en del av vårt tema om Intermat 2024.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078