23948sdkhjf

ME ryter till mot miljardprojekt

Notan för satsningen på höghastighetsjärnvägen Stockholm-Malmö blir alltför hög, menar branschorganisationen.
I början på veckan presenterade Trafikverket den senaste notan för höghastighetsjärnvägen Stockholm-Malmö, som nu landar på 230 miljarder kronor.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna, ME, är nu starkt kritisk till den tänkta satsningen.

– Summan är förstås helt enorm och risken för fördyringar ännu större. Nu är det dags att ta ett steg tillbaka och sätta satsningen i relation till verkligheten. Sanningen är ju den att den motsvarar nästan hälften av hela budgeten för underhåll och investeringar i våra järnvägar och vägar för de kommande tio åren, säger ME:s vd Hampe Mobärg i en presskommentar.

Riksdagen har satt den ekonomiska ramen för åtgärder i statligt ägd transportinfrastruktur till 522 miljarder kronor för åren 2014-2025. Hampe Mobärg menar att satsningen på höghastighetsjärnvägen Stockholm-Malmö kommer att sluka för stor del av den budgeten.

– Ett beslut om höghastighetståg innebär en satsning på 230 miljarder och blir då en gökunge som kan äta upp halva den tillgängliga kakan för alla transportslagen. Sverige behöver helt klart en förstärkt infrastruktur både i form av järnväg och vägar. Det är lika med stärkt konkurrenskraft och är oerhört viktigt. Just därför måste vi sätta kostnaden för höghastighetstågen i relation till verkligheten. Jag tvivlar starkt på att svensk konkurrenskraft mår bäst av att satsa halva långtidsbudgeten på ett vidunder som så få kan använda. Elefantiasis!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078