23948sdkhjf

35-årigt provisorium byts ut

Dykare, pontoner och pålkranar kommer att spela stor roll när NCC ska ersätta den gamla enkelriktade bron över Dalälven i Torsång med en dubbelriktad. En av utmaningarna är den förhöjda grundläggning som krävs vid nya broläget där älven är upp till 20 meter djup. Den befintliga bron vid Torsång har stor betydelse för lokaltrafiken och den bebyggelse som ligger väl utspridd längs älven. När bron byggdes 1971 var det ett smalt enkelriktat provisorium som reglerades med trafiksignaler. Bron har dock fortsatt att utnyttjas, men i dag är brons pålar så hårt angripna av rost att den måste ersättas. Den nya bron byggs tolv meter nedströms från den gamla. Den blir 135,5 meter lång och tio meter bred. För att höja säkerheten för trafikanterna förses den bland annat med separat gång- och cykelväg. Den nuvarande brohöjden bibehålls, vilket gör att ångbåtstrafiken på älven kan upprätthållas. Beställare är Vägverket och uppdraget att bygga bron togs hem av NCC Vi har precis färdigställt en annan bro, över Faxen i Ornäs, så det här uppdraget kom verkligen lägligt. Inte minst eftersom vi kan använda i stort sett samma arbetsplatsorganisation i detta projekt, säger NCC:s affärschef Börje Pettersson. Trafikpåsläppet är beräknat till 31 oktober 2006. Därefter ska den gamla bron rivas och vägar färdigställas fram till 29 juni 2007. Som mest beräknas 15 20 personer sysselsättas i projektet.


Morgan Andersson morgan.andersson@allerbusiness.se


Till senaste nytt

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062