23948sdkhjf

Nattjobb i Timrå

Tågtrafiken via Timrå station kommer att sjudubblas— till ungefär 70 tåg per dag— när Ådalsbanan och Botniabanan kör igång. Stationen byggs därför om för att bli säkrare och kunna ta emot tyngre trafik.

Banverket räknar med att tågtrafiken via Timrå kommer att öka dramatiskt om några år när Ådalsbanan och Botniabanan är i gång, från ett tiotal tåg per dag till upp mot 70 tåg per dag. När Ådalsbanan rustas upp och byggs till byggs därför även Timrå station om. Peab har fått uppdraget, som är värt cirka 76 miljoner kronor. Stationen ska få fyra spår och en sidoplattform, järnvägsövergångarna ska byggas bort och ersättas av gång- och cykelvägar. Tanken är att stationen ska bli säkrare och kunna ta emot både mer och tyngre trafik, så att industriernas råvaruförsörjning tryggas. Eftersom tågtrafiken kommer att vara i full gång under byggtiden kommer mycket arbete att förläggas till kväller och helger. – Det här blir ett komplext bygge eftersom all aktivitet ska samordnas med trafik på spåret, främst den till och från Östrand men även övrig godstrafik berörs, säger Stefan Persson, projekt ledare på Ådalsbanan, i ett pressmeddelande. Arbetet inleddes i november och beräknas vara klart i oktober 2009.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078