23948sdkhjf

Tänker på tanken – dygnet runt

Dieselstölder är ett gissel för Värmdö Schaktmaskiner som låter fantasin flöda när det gäller att krångla till det för tjuvarna. I somras blev de dessutom av med en hjullastare som sedan användes vid en bankkupp.
Järfälla . Dieselstölder är ett allestädes närvarande problem för Värmdö Schaktmaskiner.
– Det både slangas och försvinner farmartankar, säger Johan Carlsson, delägare och verksamhetschef på VSM-gruppen där Värmdö Schaktmaskiner ingår.
Företaget har ett hundratal tyngre maskiner, de utför arbete i hela Sverige och arbetsplatserna är ofta små.
– Vi har i snitt tre man och tre maskiner på en arbetsplats, säger Johan Carlsson.
För att hålla tjuvarna borta försöker man minska tillgängligheten, till exempel genom att gräva av vägarna eller ”skuta av dem” det vill säga lägga stora stenbumlingar på vägen eller intill containrarna.
– När det är som värst gör vi egna ronder på arbetsplatsen på nätterna, säger Johan Carlsson.
Just nu är det stora problem på en arbetsplats i Sandviken som systerföretaget VSM Entreprenad AB driver.
– Vi skall göra markarbeten för en trafikplats där och har varit på plats cirka en månad och har hittills inte fått vara ifred en helg ännu!
Värmdö Schaktmaskiner arbetade under lång tid på projektet med Nynäsvägen söder om Stockholm och där var det periodvis också som förgjort.
– Vi jagade själva dieseltjuvar om nätterna.
Att vissa ställen är värre än andra går ibland att räkna ut.
– Vi vet att vissa återkommande arbetsplatser är problematiska och ser till att ha högre beredskap där, säger Johan Carlsson.

Proffstjuvar
Han ser främst två typer av dieseltjuvar.
– Det är dels rena proffstjuvar men också folk som tjuvtankar sina bilar.
Ett känsligare problem är de interna stölder som förekommer emellanåt.
– Det händer att en anställd tycker sig ha rätt att tanka sin bil och några dunkar med företagets diesel, som en slags löneförmån. Men det är absolut förbjudet och även om problemet finns kvar har det minskat, säger Johan Carlsson.
De professionella tjuvarna jobbar ofta effektivt.
– Man stjäl eller tjuvlånar en kranbil och hämtar farmartanken, säger Johan Carlsson.
Han uppger att Värmdö Schakt blir av med 1-4 farmartankar per år.
– Vi får igen de flesta, tomma och trasiga.
Tjuvarna lägger ibland oerhörd möda på att ta sig runt de mest effektiva lås.
– Är tanken låst kan de borra sig in i den, är containern blockerad av skut kan de gå in genom taket i stället, konstaterar Johan Carlsson.

Rånarmaskin
Dieselstölderna är absolut vanligast men inbrott i containrar förekommer också. Det är mer sällsynt att man blir av med en maskin, men i somras hände det faktiskt.
– Vi blev av med en hjullastare som sedan användes vid en bankkupp i Tullinge, berättar Johan Carlsson.
Hjullastaren stals en helg från en bergtäkt i Botkyrka. Den rammades sedan in i en bankomat. När personalen kom till arbetsplatsen på söndag eftermiddag upptäcktes stölden och när Johan Carlsson sedan polisanmälde händelsen fick han veta att maskinen redan var beslagtagen.
När företaget fick tillbaka maskinen efter sin ofrivilliga och högst tillfälliga brottskarriär var den rejält mörbultad.
– Hytt och rutor var sönderslagna.
Maskinen stals från en låst arbetsplats.
– Men har man god kännedom om branschen vet man hur man ska göra ändå, konstaterar Johan Carlsson.
Fanns det något Värmdö Schaktmaskiner hade kunnat göra för att förhindra stölden? Johan Carlsson tippar att programmerbara nycklar som gör att maskinen bara kan startas på vissa tider och rörelselarm kunde ha försvårat stölden.
– Men det är för- och nackdelar med allt, om vi skaffar programmerbara nycklar blir det problem när föraren är sjuk eller om man måste ta in en reservmaskin för att köra på ett annat ställe, och att skaffa abonnemang och GPS:er för alla maskiner och 75 farmartankar kan bli dyrare än att bli av med en tank ibland.

Fångade nästan tjuven
Rena maskinstölder är så pass ovanliga att Värmdö Schakt ser det som ett mindre problem i sammanhanget.
– Våra maskiner är så tunga, de får inte köras på väg utan måste gå på trailer och vi är så välkända att trailerbranschen reagerar om en av våra maskiner är ute nattetid till exempel, säger Johan Carlsson.
Att maskinerna vandaliseras eller att någon slår sönder en ruta och stjäl radion eller lyktorna förekommer dock och företaget tar ibland till kameraövervakning, både med ”riktiga” kameror och dummys.
– Vi försöker också ställa maskinerna så synligt som möjligt, hellre nära vägen än längst in på arbetsplatsen, säger Johan Carlsson.
För inte länge sedan var det nära att en av Värmdö Schakts anställda fick fast en tjuv som hade en egen tank i en skåpbil, parkerade vid farmartanken och började dra slangar när han blev upptäckt.
– Vår anställde försökte låsa in tjuven genom att låsa grinden till arbetsplatsen men han hann smita ut genom en annan grind.

Polisen borde göra mer
Trots att Värmdö Schakt kunde bistå med både registreringsnummer och vittnesmål har de dock inte fått något gensvar av polisen och Johan Carlsson ser gärna att polismyndigheten tar problemet med dieselstölder på större allvar.
– Vi polisanmäler allt men det har aldrig hänt att vi fått ut en polisbil på platsen. De prioriterar inte att ett företag blir av med diesel.
Företagets benhårda princip är att fortsätta polisanmäla allt, även om det inte leder till några vidare åtgärder.
– Vi vill få polisen att se problemet, om vi bara betalar och struntar i det så verkar det ju inte vara något problem.
Polisen dras alltså alltid in. Att dra in försäkringsbolaget sker mer sällan.
– Självrisken är så hög att det inte lönar sig, säger Johan Carlsson.

Problemarbetsplatser
Entreprenören får ligga i för att mota bort tjuvar men på större arbetsplatser med många underentreprenörer skulle även beställaren kunna göra en betydelsefull insats, resonerar Johan Carlsson.
– Då kanske det finns möjligheter för kunden att samordna stöldskyddet på ett bra sätt.
Dieselstölder är ett ständigt huvudbry men det gäller att hitta en balans för hur mycket tid, energi och pengar man kan lägga ner på att försöka stävja dem.
– På problemarbetsplatser gör vi egna ronder, gräver av vägar, lyfter upp tankarna på de stora bergtruckarna och lägger sprängmattor över – allt för att det inte ska bli lika enkelt att stjäla dem, säger Johan Carlsson.
Han uppskattar att man genom dessa aktiva åtgärder minskar stölderna med 75 procent.
– Det hjälper, men vi kan inte skydda oss mot allt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078