23948sdkhjf

Önskemål om järnväg för malmtransport

Trafikutskottet anser, i likhet med Northland Resources, att malmtransport med lastbil mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi inte är den optimala lösningen. Trafikutskottet vill därför snabbutreda en järnvägsförbindelse som alternativ.


Redan i slutet av 2014 beräknas Northland Resources gruva i Kaunisvaara vara uppe i en årlig produktionskapacitet på ungefär fyra miljoner ton järnmalmskoncentrat. Det blir avsevärda mängder med material som måste transporteras den ungefär 150 kilometer långa sträckan till Pitkäjärvi där det lastas om till järnväg för nästa etapp på resan, till hamnen i Narvik.

Även om gruvföretaget fått dispens att använda bilar med bruttovikten 90 ton kommer det att rulla i väg en bil var sjunde minut, dygnet runt, sju dagar i veckan för att klara transporterna när produktionen går på högvarv. För att klara det kraftigt ökade trycket på den aktuella vägsträckan har regeringen öronmärkt ungefär 1,3 miljarder kronor för en rejäl uppgradering av vägen.

Ett enigt trafikutskott konstaterar nu att den svenska gruvnäringens starka tillväxt inte får hämmas av en bristfällig infrastruktur och vill därför att riksdagen ska uppmana regeringen att prioritera satsningar som främjar gruvnäringens transportbehov. Ett konkret förslag är att skyndsamt snabbutreda en järnvägsförbindelse mellan gruvan i Kaunisvaara och omlastningsstationen i Pitkäjärvi.

Möjligen kan en eventuell järnväg långsiktigt påverka Cliffton Mining som fått uppdraget att svara för lastbilstransporterna. Men uppdraget gäller till och med 2021 och den tiden lär nog behövas för att lotsa ett järnvägsprojekt hela vägen från tanke till idrifttagande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094