23948sdkhjf

Halvmesyr om tyngre laster

– 74 tons lastbilar innebär fördelar för både jobb och klimat, hävdar infrastrukturminister Anna Johansson. Trots det har regeringen valt att lämna en proposition där de tunga fordonen bara tillåts på en mycket begränsad del av det svenska vägnätet.

Långvariga tester visar att utsläppen per ton last och transporterad kilometer minskar om tyngre lastbilar tillåts, vilket är gynnsamt för miljön och minskar klimatförändringarna. Samtidigt finns inga tecken som tyder på att säkerheten på vägarna försämras. Eftersom lastbilarna dessutom anpassas till de tyngre lasterna genom exempelvis fler axlar ska inte heller slitaget på vägarna påverkas märkbart.
Därför är det med viss förvåning och stor besvikelse från bland annat skogsindustrin som den nyligen lämnade propositionen bara öppnar för 74 tons totalvikt på en försvinnande liten del av det svenska vägnätet. En grundtes i regeringens resonemang är nämligen att den högre vikten bara ska tillåtas där transporter på järnväg och sjöfart inte är möjliga. Inte ens där järnvägsnätets kapacitet bara klarar att emot några få procent av de godsvolymer som fraktas i lastbilar vill regeringen acceptera det mindre miljöbelastande alternativ som de tyngre fordonen erbjuder.

– Trots att regeringen
vet att tyngre lastbilar är mer klimatsmarta väljer man en halvmesyr. Denna förändring måste förstås gälla alla vägar. Annars blir det ju dessutom en konkurrensnackdel för dem som kör lastbilsgods på "fel" vägar, säger exempelvis Anders Åkesson, trafikpolitisk talesperson för Centerpartiet.

Infrastrukturminister Anna Johansson säger i en pressrelease att 74 tons lastbilar innebär fördelar för både jobb och klimat.

– Jobben gynnas genom att industrins godstransporter effektiviseras samtidigt som konkurrenskraften för svenska åkerier stärks, säger infrastrukturministern bland annat.

Men i regeringskretsar väger andra värden betydligt tyngre än sysselsättning, miljö och konkurrenskraft. Anna Johansson betonar att regeringens mål är att en ökad andel godstransporter ska gå med järnväg och sjöfart. Därför föredrar hon och regeringen att behålla de viktbegränsningar som i dag både fördyrar, komplicerar och gör exempelvis timmertransporter för skogsindustrin och tunga fjärrtransporter mer påfrestande för miljön. De enda sträckor där den högre vikten accepteras är där transporter med tåg och sjöfart inte är möjliga.

Enligt den nyligen lämnade

”Godspropositionen” ska en lag om ny bärighetsklass för väg, BK 4, träda i kraft kommande halvårsskifte. I så fall kan trafiken med 74 tons fordon släppas fram i början av 2018 – om än på en väldigt liten del av det svenska vägnätet.

I pressreleasen lyfter Anna Johansson fram att regeringen även på andra sätt valt att gynna godstransporter som går med järnväg eller sjöfart. Framför allt rör det sig då om en omfattande ökning av anslaget till järnvägsunderhåll och om införandet av en förmånligare beskattning av svenska fartyg, så kallad tonnageskatt. Till de största kritikerna hör Anders Åkesson.

– I Finland ligger man på flera sätt före Sverige i de här frågorna. Bland annat är det tillåtet med lastbilar på 76 ton i hela Finland. Vi borde ta efter vårt grannland på den punkten, säger han bland annat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078