Ledare: Vad har regeringen mot småföretag?
Fyra av fem jobb skapas i småföretag. Frågan är bara vad finansminister Magdalena Andersson och regeringen har emot dessa 250 000 företag med ungefär 400 000 delägare och 750 000 anställda.
När entreprenörsskatten, eller de så kallade 3:12-reglerna, infördes var ett huvudsyfte att upprätthålla en rågång i skattesystemet på grund av att inkomst från tjänst och kapital beskattas olika. Utfallet var inte direkt lyckat och 2006 förändrades regelverket genom att det blev möjligt att ta ut viss utdelning och kapitalvinst till lägre beskattning. Resultatet blev synnerligen gynnsamt för såväl sysselsättning som skatteintäkter.
Enligt Svenskt Näringsliv har skattebasen enbart från utdelningar flerdubblats efter 2006 års 3:12-reform jämfört med utvecklingen före reformen och skapat extra skatteintäkter på mer än 30 miljarder kronor.
Därtill kommer samhällsnyttan i form av kraftigt ökad sysselsättning.
När regeringen nu vill riva upp det som blivit en av grundbultarna för småföretagande förändras de ekonomiska förutsättningarna drastiskt för framför allt mindre och nystartade företag samt delägare med små innehav.
Regeringens grundsyn är att inkomst av anställning och inkomst av företagande ska likställas. Regeringen väljer dock att blunda för att företagande för med sig ett risktagande som inte en vanlig löntagare känner av.
Företagaren måste bland annat få fram startkapital för verksamheten, investeringar måste göras samtidigt som intäkterna styr hur mycket som kan hämtas ut i ersättning – och om det över huvud taget går att avsätta pensionspengar eller betala ut sjuklön till sig själv.
En effekt av 2006 års 3:12-reform var bildandet av en ”riskpremie” som gav ett incitament för anställning av personal och ökade förutsättningarna att klara den personliga ekonomin som liten företagare. När nu regeringen vill försämra den möjligheten innebär det inte bara att det blir betydligt mindre attraktivt att starta nya företag, det blir också betydligt svårare att bedriva verksamhet med en rimlig lön.
Inte minst kan resultatet bli förödande inom bygg- och anläggningsvärlden där de små- och medelstora företagen dominerar stort. Bara det faktum att de nya reglerna i praktiken tvingar dessa små företagare att ta ut sin lön till högre beskattning kommer sannolikt att leda till ett svårt val: högre timarvode med risk att bli utkonkurrerad eller bibehållet pris med stor risk för bristande lönsamhet och nedläggning, konkurs eller svartarbete som följd.
Regeringen räknar med att förändringarna av 3:12-reglerna ska generera fem miljarder kronor per år. Troligare är att skatteuttaget minskar.
Morgan Andersson, chefredaktör Leveranstidningen Entreprenad